نویسندگان | ولی عاقلی مغانجوقی ، دکتر کمال الدین رحمانی یوشانلویی |
---|---|
نشریه | فصلنامه اخلاق در علوم وفناوری |
ارائه به نام دانشگاه | جهاددانشکاهی آذربایجانغربی |
شماره مجلد | ۱۵ |
ضریب تاثیر (IF) | 0/499 |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
زمینه: : اهمیت اخلاق و کسبوکار از مقولههای مهمی هستند که شناخت نقش آن بر توسعه صنعتی نظر بسیاری از اندیشمندان ادیان مختلف بهویژه اسلام را به خود جلب کرده است. ازاینرو این تحقیق باهدف طراحی مدل استراتژیهای اخلاقی کسبوکار در جهت توسعه صنعتی بهتر انجامشده است تا از این طریق گام مهمی در جهت اخلاقیتر کردن توسعه صنعتی بردارد.
روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی ازنظر هدف توسعهای و ازنظر ماهیت اکتشافی بود. جامعهآماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانهای دولتی بود و نمونه آماری با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی به تعداد 23 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات از نوع مصاحبه بود و برای تجزیهوتحلیل آن از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین استفادهشد. در بخش کمی ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 250 نفر انتخاب و با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامهها در بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها از نوع پرسشنامه بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار LISREL و MATLAB انجامیافت.
یافته: یافتهها نشان داد که استراتژی اخلاق در کسبوکار دارای سه بعد سازمانی، فردی و دینی – فرهنگی با 9 زیر مؤلفه است و ترکیب مطلوب برای اثربخشی بیشتر مدل برای بعد سازمانی 761/0، بعد فردی 658/0 و بعد دینی – فرهنگی 578/0 است.
نتیجهگیری: توجه به عوامل اخلاقی بر اساس مدل ارائهشده در بهترین حالت تنشها و تعارضهای موجود در سر راه توسعه صنعتی را تا 63/0 بهبود میدهد.
tags: اخلاق . توسعه صنعتی . کسب وکار