ضرورت و موانع به کارگیری سیستم مدیریت یادگیری LMS در مراکز آموزشی ( مطالعه موردی جهاددانشگاهی خوزستان)

نویسندگانسیدعلیرضا علوی، ایمان ممبینی
همایشکنفرانس ملی روانشناسی تربیتی و برنامه ریزی آموزش دبستان و پیش دبستان
تاریخ برگزاری همایش۱۳۹۶
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

زمینه و هدف: امروزه فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی قسمت قابل توجهی از سرمایه گذاری های سازمانها را به خوداختصاص میدهند و سیستم های مدیریت اطلاعات نقش مهم و فزایندهای در کارآیی، اثربخشی و حتی ادامه فعالیت و بقایسازمان بازی میکنند. یکی از این سیستم ها که در مدیریت فعالیت های آموزشی به کار گرفته می شود سیستم مدیریتیادگیری (LMS) است. این سیستم ها زیرساختی برای آموزش الکترونیکی بوده و پیشرفت و فعالیت یادگیرندگان را مدیریتمی کنند و در حال تبدیل شدن به فناوری قابل دسترس در همه جا هستند. شناخت ضرورت ها و موانع به کارگیری اینسیستم برای نهادهای آموزشی در عصر حاضر امری مهم شناخته می شود. هدف این پژوهش بررسی ضرورت و موانعبه کارگیری سیستم مدیریت یادگیری LMS در مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان است.روش بررسی: روش پژوهش در این مطالعه، کیفی و از نوع پژوهش محتوای کیفی (Qualitative Content Analysis) است. در ابتدا چارچوب ذهنی مصاحبه های هدفمند مشخص شد. در مجموع 8 نفر کارشناس حوزه آموزش، 6 نفر کارشناس حوزه انفورماتیک و 16 نفر اعضای هیات علمی و مدرسان دوره های آموزشی مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت سازمانجهاددانشگاهی خوزستان درخصوص ضرورت آموزش الکترونیکی و کاربرد سیستم مدیریت در این مرکز، موانع و مشکلاتپیش رو در این عرصه مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات به منظور حصول اطمینان از کامل بودن تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده نتایج توسط 3 ارزیاب در حوزه های آموزشی، انفورماتیک و مدیریت مورد بازبینی قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد صرفه جویی در زمان و عدم دخالت انسانی در تصحیح آزمون ها به عنوان بیشترین ضرورت های استفادهاز آموزش الکترونیکی و سیستم مدیریت یادگیری و آشنا نبودن با مهارت های استفاده از کامپیوتر در بخش قابل توجهی ازفراگیران و مقاومت برخی کارفرمایان به دلیل کاهش اعمال نفوذ آنان در فرآیندهای آموزشی دوره های سازمانی به عنوانبیشترین موانع آموزش الکترونیکی و به کارگیری سیستم مدیریت یادگیری می باشد.نتیجه گیری: نقش آفرینی مراجع تصمیم گیری استان و رسانه ها برای فرهنگ سازی، برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدیران،اعضای هیات علمی و مدرسان و ارایه تسهیلات برای راه اندازی برخی اقدامات برای توسعه آموزش الکترونیکی و سیستم مدیریت یادگیری به شمار می روند.