نویسندگان | سیدعلیرضا علوی، یداله مهرعلی زاده |
---|---|
همایش | کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۵ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
از گسترش فن آوری و شتاب روزافزون تغییرات، سازمانها در محیطی متغییر با مسایل جدیدی مواجه شدند. برای بررسی روش مواجه با چنین محیطی نظریات متعددی توسط علمای مدیریت مطرح گردید که یکی از آنها نظریه آشوب است. این نظریه با رویکردی غیرخطی می کوشد با بهره مندی از ویژگی های اثر پروانه ای، خودسازماندهی، خودمانایی و جاذبه های غریب به تحلیل و تبیین مسایل سازمان های امروزی بپردازد. در این مقاله کوشیده شده است با نگاهی مروری به تحقیقات انجام شده در این زمینه به بررسی تاثیر نظریه آشوب بر سازمان های آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگترین سازمانها در کشورهای مختلف به تحلیلی اجمالی دست یابد. تمرکززدایی در ابعاد مختلف نظام آموزشی، به کارگیری تیمهای منعطف در مراکز آموزشی، بازتعریف ساختارهای مراکز آموزشی با رویکرد خودمانایی، بهره مندی از رویکرد کلی نگری به ساختار نظام آموزشی و نگاهی دوباره به واژه بهره وری از جمله ره آوردهای نظریه آشوب برای سازمانهای آموزشی در جهان معاصر به شمار می رود. تاکید بر مدنظر داشتن ویژگی های فرهنگی و منطقه ای برای استقرار مدیریت آشوب در نظام آموزشی نکته ای است که نباید از ان غفلت کرد