شناسایی عوامل موثر در بهبود آموزش‌های ضمن خدمت مدیران مراکز مجری آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی؛ یک مطالعه کیفی

نویسندگانسیدعلیرضا علوی،محمد حسین پور و یداله مهرعلیزاده
نشریهپایش
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

قدمه: با توجه به همکاری جهاددانشگاهی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برگزاری آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی، هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر در بهبود آموزش‌های ضمن خدمت مدیران مراکز آموزش جهاددانشگاهی به عنوان مجری آموزش‌های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی است.
مواد و روش کار: در این پژوهش کیفی داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ‌ساختار یافته با  16 نفر از اعضای هیات علمی، متخصصان و مدیران آموزشی جهاددانشگاهی گردآوری شد. تمام داده‌ها براساس روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: از تحلیل داده‌ها سه مضمون اصلی شامل عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی و عوامل فناورانه به عنوان عوامل موثر در بهبود آموزشهای ضمن خدمت مدیران مراکز استخراج شد.
نتیجه گیری: با توجه به ماموریت جهاددانشگاهی در راستای تحقق نقشه جامع علمی کشور از طریق آموزش‌های مهارتی توجه به عوامل سه‌گانه شناسایی شده برای بهبود آموزشهای ضمن خدمت مدیران مراکز آموزش این نهاد می تواند جهاددانشگاهی را در انجام ماموریتهای خود یاری نماید.

واژه‌های کلیدی: آموزش ضمن خدمت، جهاددانشگاهی، آموزشهای مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، تحلیل مضمون