تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران

نویسندگانمحمد جواد چیت ساز
نشریهفصلنامه فناوری آموزش، دوره: 14، شماره: 4
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

پیشینه و اهداف:ازجمله شاخصههای مهم در سنجش کیفیت آموزش، عملکرد تحصیلی دانشآموزان است که ازنقطهنظر علمی و کاربردی دارای اهمیت است. تاکنون در سطح جهان مطالعات گستردهای در مورد چگونگی تاثیر شبکههای اجتماعی روی عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان آنها انجامشده است. بسیاری از مطالعات انجامشده در نفی رسانههای اجتماعی به این نتیجه رسیده­اند که این شبکه­ها روی نسل جوان و دانشآموزان اثر منفی دارند. این محققین معتقدند شبکههای اجتماعی مجازی بر معدل سالانه دانشآموزان، افت نمرات تحصیلی، نحوه نگارش و اغلاط نوشتاری، کاهش استانداردهای زبان انگلیسی، ... تاثیر دارند و به تفکیک این متغیرها را با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در میان دانشآموزان سنجیدهاند.  درعینحال برخی دیگر معتقدند ظهور رسانه اجتماعی دارای روندی مثبت روی عملکرد دانش­آموزان و دستیابی آنها به نمرات بالا می­باشد. این مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده­اند که این دانشآموزان بیشتر اوقات را از این طریق، صرف انجام فعالیتها و تحقیقات درسی خود میکنند.  لذا در بررسی مطالعات پیشین به تفکیک به هر دو رویکرد پرداخته می­شود. هدف اصلی پژوهش حاضر آگاهی از تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر بر عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان دختران مقطع متوسطه دوم  می باشد. اهداف فرعی عبارتند از بررسی میزان وابستگی دانشآموزان به شبکههای اجتماعی مجازی و آگاهی از تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان. روشها: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و جامعه نمونه شامل ۵۸۸ نفر از دانشآموزان دختر که در دبیرستانهای ۵ منطقه جغرافیایی شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این بررسی پرسشنامه استاندارد وابستگی به رسانههای اجتماعی می­باشد که توسط جفری مینگل طراحیشده است و شامل عملکرد، اعتیاد به شبکههای اجتماعی، استفاده آموزشی، دستورزبان، نوشتن و خواندن و سوالات درسی می­باشد. در این پژوهش از آزمون های توصیفی (درصد، میانگین، و آزمون های تحلیلی (مربع خی دو، ضریب همبستگی پیرسون و آزمونt) استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان می­دهد که هیچگونه رابطه­ای میان معدل سال گذشته دانش­آموزان و عملکرد کمی تحصیلی آنها با استفاده از شبکه اجتماعی مجازی وجود ندارد و تنها میان معدل آنها و تبادل اطلاعات علمی (سوالات امتحانی) از طریق شبکههای اجتماعی رابطه وجود دارد. همچنین میان استفاده از شبکههای اجتماعی و عملکرد کمی تحصیلی، اعتیاد به شبکههای اجتماعی، یادگیری و دریافت سوالات و پرسشهای درسی ارتباط وجود دارد. بااینوجود میزان تاثیر شبکههای اجتماعی بر عملکرد کمی تحصیلی در سطح متوسط و تاثیر آن بر سایر فعالیتهای تحصیلی دانشآموزان در سطح ضعیف میباشد. نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی مجازی میتواند بهعنوان یک شیوه مناسب برای تعامل میان دانشآموزان از یکسو و نیز معلم و دانشآموزان برای انتقال مطالب علمی، به اشتراکگذاری سوالات و مسئلههای درسی و کمک به یکدیگر در شناخت مسیر درست حل مسائل مورداستفاده قرار گیرد. گرچه در این بررسی استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر روی عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان از تاثیر منفی برخوردار نیست لکن باید توجه داشت که عضویت در این شبکهها در قالب گروه و هم به شکل یک کانال درصورتیکه ایجاد وابستگی نماید و دانشآموزان وقت زیادی از اوقات درسی خود را به آن اختصاص دهند، میتواند روی عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان تاثیرگذار باشد.

لینک ثابت مقاله