بررسی عوامل آموزشی و ترویجی مؤثر در پذیرش اگروفارستری در میان صنوبرکاران شمال کشور

نویسندگانامیرکیوان درویش- الهام فهام
همایشهمایش صنوبر و اهمیت آن در زراعت چوب
تاریخ برگزاری همایش۱۳۸۷-۰۲-۱۶
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

تحقیق حاضر به بررسی عوامل ،آموزشی ترویجی مؤثر در پذیرش اگروفارستری در میان صنوبرکاران شمال کشور پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی همبستگی میباشد که شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل ۵۴۶ نفر از صنوبرکاران که در سال ۱۳۸۵ که به اگروفارستری مشغول میباشند که در همین راستا حجم نمونه مورد مطالعه اساس فرمول بر کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب، ۱۷۵ نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که ارتباط با رهبران محلی اولویت اول و همچنین بازدید از مزارع نمونه اگروفارستری کارگاه آموزشی فیلمهای ،ترویجی نشریات و مجلات آموزشی ترویجی کلاسهای آموزشی ترویجی و ارتباط با مروجان کشاورزی و منابع طبیعی از نظر میزان استفاده صنوبرکاران از عوامل آموزشی ترویجی به ترتیب اولویت دوم تا هفتم را به خود اختصاص داده اند. همچنین نتایج حاکی از آن است که بین متغیر میزان پذیرش عملیات اگر وفارستری در میان صنوبرکاران و متغیرهای میزان ارتباط با مروجان کشاورزی و منابع طبیعی میزان ارتباط با رهبران محلی میزان بازدید از مزارع نمونه اگروفارستری و میزان استفاده از فیلمهای ترویجی رابطه مثبت و معنی دار در سطح ۹۵ درصد وجود دارد.

فایل چکیده مقاله

کلید واژه ها: عوامل آموزشی ترویجی، پذیرش، اگروفارستری، صنوبرکاران