نویسندگان | مرتضی اکبری-الهام فهام |
---|---|
نشریه | اخلاق در علوم و فناوری |
شماره صفحات | ۱-۸ |
شماره مجلد | ۱۱ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵-۰۷-۲۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
زمینه: بهدلیل اینکه کسبوکار دارای اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی است، توجه به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار ضروری است. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار در پنج استان کشور در میان بنگاههای بخش کشاورزی اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران بنگاههای پنج استان کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد بود که از میان آنها 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها توسط پرسشنامه گردآوری شدند و برای تجزیه تحلیل آنها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آزمون کروسکال والیس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 4/65 درصد از بنگاهها دارای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی پایینتر از میانگین (33/4) بودند. همچنین، وضعیت اخلاق کسبوکار در میان 52 درصد از بنگاهها بالاتر از میانگین (32/4) بود. رابطه مثبت و معناداری میان مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار با سن مدیر، تعداد کارکنان و سابقه فعالیت مدیر در بنگاه وجود داشت. همچنین، نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار میان میانگین اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی از نظر جنسیت و رشته تحصیلی مدیر، محل استقرار و نوع بنگاه بود.
نتیجهگیری: در زمینه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی، برنامههای اجرایی در خصوص مسئولیتپذیری نسبت به برخورداران اجتماعی و غیراجتماعی از قبیل سازمانهای مردم نهاد و محیطزیست در اولویت تدوین قرار دارد. همچنین، در تدوین منشور اخلاق کسبوکار، هنجارهای مربوط به قیمت و توزیع و همچنین، هنجارهای مربوط به تعهد و افشاء اطلاعات محصول نیاز به توجه جدی دارد.
tags: مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی- هنجارهای اخلاقی- اخلاق کسبوکار- بنگاه اقتصادی