نویسندگان | حسین شعبانعلی فمی- الهام فهام- رجبعلی فتاحی- پگاه مریدالسادات- راحیل ملکیپور |
---|---|
نشریه | مرتع و آبخیزداری (مجله منابعطبیعی ایران) |
شماره صفحات | ۳۸۹-۴۰۳ |
شماره مجلد | ۶۲ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۸۸-۰۹-۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC-EBSCO |
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی ادراک مرتعداران نسبت به اثر بخشی روشهای ترویجی برای بهبود طرحهای مرتعداری شهرستان تفرش و عوامل مؤثر بر آن بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن ۹۵ مجری مرتعدار) را شامل میشد. حجم نمونه با بهره گیری از فرمول کوکران ۵۵ مجری تعیین شد گزینش نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی ساختارمند انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بهره گیری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با بهره گیری از نظرهای میزگرد متخصصان به دست آمد. برای تعیین پایایی مقیاسهای پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گیری شد که میزان آن بیش از ۰/۷ برای همه بخشها به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارههایی مانند ،میانگین انحراف معیار و ضریب تغییرات و از روشهای تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون بهره گیری شد. نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین متغیر ادراک مرتعداران نسبت به اثر بخشی روشهای ترویجی برای بهبود طرحهای مرتعداری و متغیرهای آگاهی از طرحهای مرتعداری مشارکت در طرح مشارکت در احیاء ،مراتع مشارکت در حفاظت از مراتع، انگیزه مشارکت در طرح های مرتعداری بهره گیری از رسانه های جمعی مشارکت در برنامه های ترویجی درون و بیرون از روستا و میزان تحصیلات وجود دارد. آزمون رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که متغیرهای مشارکت در احیاء ،مراتع بهره گیری از رسانه های جمعی، میزان تحصیلات و میزان انگیزه مشارکت در طرحهای مرتعداری توانایی تبیین ۵۶ درصد از تغییرات ادراک نسبت به اثر بخشی روشهای ترویجی برای بهبود طرحهای مرتعداری را داشتند.
tags: اثر بخشی، روشهای ترویجی، طرحهای مرتعداری، ادراک مرتعداران، شهرستان تفرش