ادراک مرتعداران نسبت به اثربخشی روش‏های ترویجی جهت بهبود طرح های مرتعدارای شهرستان تفرش

نویسندگانحسین شعبانعلی فمی- الهام فهام- رجبعلی فتاحی- پگاه مریدالسادات- راحیل ملکی‌پور
نشریهمرتع و آبخیزداری (مجله منابع‌طبیعی ایران)
شماره صفحات۳۸۹-۴۰۳
شماره مجلد۶۲
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشار۱۳۸۸-۰۹-۳۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC-EBSCO

چکیده مقاله


هدف از این پژوهش، بررسی ادراک مرتعداران نسبت به اثر بخشی روشهای ترویجی برای بهبود طرحهای مرتعداری شهرستان تفرش و عوامل مؤثر بر آن بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن ۹۵ مجری مرتعدار) را شامل میشد. حجم نمونه با بهره گیری از فرمول کوکران ۵۵ مجری تعیین شد گزینش نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی ساختارمند انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بهره گیری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با بهره گیری از نظرهای میزگرد متخصصان به دست آمد. برای تعیین پایایی مقیاسهای پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گیری شد که میزان آن بیش از ۰/۷ برای همه بخشها به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره‌هایی مانند ،میانگین انحراف معیار و ضریب تغییرات و از روشهای تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون بهره گیری شد. نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین متغیر ادراک مرتعداران نسبت به اثر بخشی روشهای ترویجی برای بهبود طرحهای مرتعداری و متغیرهای آگاهی از طرحهای مرتعداری مشارکت در طرح مشارکت در احیاء ،مراتع مشارکت در حفاظت از مراتع، انگیزه مشارکت در طرح های مرتعداری بهره گیری از رسانه های جمعی مشارکت در برنامه های ترویجی درون و بیرون از روستا و میزان تحصیلات وجود دارد. آزمون رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که متغیرهای مشارکت در احیاء ،مراتع بهره گیری از رسانه های جمعی، میزان تحصیلات و میزان انگیزه مشارکت در طرحهای مرتعداری توانایی تبیین ۵۶ درصد از تغییرات ادراک نسبت به اثر بخشی روشهای ترویجی برای بهبود طرحهای مرتعداری را داشتند.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: اثر بخشی، روشهای ترویجی، طرحهای مرتعداری، ادراک مرتعداران، شهرستان تفرش