نویسندگان | امیر علم بیگی-نجیمه اسماعیلی-سید یوسف حجازی-الهام فهام |
---|---|
نشریه | علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران |
شماره صفحات | ۱۲۱-۱۳۵ |
شماره مجلد | ۱۹ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳-۰۶-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
با توجه به افزایش رقابت در بازار کار دانشآموختگان و همچنین افزایش هزینههای تحصیل و انتظارات جامعه از نظام آموزش عالی، توسعه قابلیت اشتغال موضوع مهمی بهشمار میآید. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی اثر پیشرانهای استفاده از رسانههای اجتماعی برای جستجوی شغل و رفتار جستجوی شغل بر قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران پرداخته است. در این پژوهش کمّی که از نوع علّی- ارتباطی است، 187 نفر از دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی با استفاده از فرمول جامعه محدود دانیل و به روش تصادفی ساده بهعنوان حجم نمونه از یک جامعه 3500 نفری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای ارزیابی روایی ابزار پژوهش از روایی صوری، تشخیصی و روایی سازه و برای بررسی پایایی آن از ضریب استفاده شد که برای تمامی سازهها بیش از 0/7 بهدست آمده است. روش غالب آماری مورد استفاده در این پژوهش، مدلسازی معادلات ساختاری واریانسمحور از طریق نرمافزار SmartPLS نسخه 3 می باشد. نتایج حاصل از مدلسازی حاکی از آن است که پیشرانهای استفاده از رسانههای اجتماعی برای جستجوی شغل بر رفتار جستجوی شغلی دانشجویان بیتأثیر است؛ اما این سازه بر قابلیت اشتغال اثر مثبت و معنیداری را داشته است. همچنین، رفتار جستجوی شغل بر قابلیت اشتغال نیز اثرگذار می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، راهاندازی شبکه دانش و اطلاعات کشاورزی در نظام آموزش عالی کشاورزی پیشنهاد می شود.
tags: رسانه اجتماعی-رفتار جستجوی شغل-قابلیت اشتغال-حداقل مربعات جزئی