نویسندگان | مرتضی اکبری-الهام فهام |
---|---|
نشریه | ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ کشاورزی اﯾﺮان |
شماره صفحات | ۱۹۷-۲۰۹ |
شماره مجلد | ۴۲ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵-۰۱-۳۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC-EBSCO |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق کسبوکار و ارزشهای فردی مدیران در مسئولیتپذیری اجتماعی بنگاهها انجام شد. پژوهش با توجه به نظر کارفرما، در پنج استان کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد در میان 150 بنگاه بخش کشاورزی به روش نمونهگیری تصادفی ساده اجرا شد. دادهها توسط پرسشنامه گردآوری شدند. اعتبار محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان در حوزه اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی تأیید شد. به منظور محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پس از آن دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که ارزشهای فردی بر اخلاق کسبوکار (0.2=R) و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی (0.12=R) اثر مثبت و معناداری داشت. همچنین، اثر اخلاق کسبوکار بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی (0.68=R) مثبت و معنادار بود. بر اساس نتایج، افزایش آموزشهای اخلاقی در بنگاهها برای مدیران از قبیل برگزاری دورههای اخلاق کسبوکار، مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی، اخلاق حرفهای و آشنایی با استانداردهای موجود در بخش کشاورزی پیشنهاد شد.
tags: مسئولیتپذیری اجتماعی، ارزش، اخلاق، بنگاه اقتصادی، کشاورزی