بررسی نقش ارزش های فردی و اخلاق کسب‌ وکار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در بنگاه های بخش کشاورزی

نویسندگانمرتضی اکبری-الهام فهام
نشریهﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ کشاورزی اﯾﺮان
شماره صفحات۱۹۷-۲۰۹
شماره مجلد۴۲
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشار۱۳۹۵-۰۱-۳۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC-EBSCO

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق کسب­وکار و ارزش­های فردی مدیران در مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه­ها‌ انجام شد. پژوهش با توجه به نظر کارفرما، در پنج استان­ کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد در میان 150 بنگاه بخش کشاورزی به روش نمونه­گیری تصادفی ساده اجرا شد. داده‌ها توسط پرسشنامه گردآوری شدند. اعتبار محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان در حوزه اخلاق کسب‌وکار و مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکتی تأیید شد. به منظور محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پس از آن داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که ارزش‌های فردی بر اخلاق کسب‌وکار (0.2=R) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی (0.12=R) اثر مثبت و معناداری داشت. همچنین، اثر اخلاق کسب‌وکار بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی (0.68=R) مثبت و معنادار بود. بر اساس نتایج، افزایش آموزش‌های اخلاقی در بنگاه‌ها برای مدیران از قبیل برگزاری دوره‌های اخلاق کسب‌وکار، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی، اخلاق حرفه‌ای و آشنایی با استانداردهای موجود در بخش کشاورزی پیشنهاد شد.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ارزش، اخلاق، بنگاه اقتصادی، کشاورزی