نویسندگان | الهام فهام- احمد رضوانفر- حمید موحد محمدی |
---|---|
نشریه | ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ کشاورزی اﯾﺮان |
شماره صفحات | ۵۲۹-۵۴۰ |
شماره مجلد | ۴۶ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۴-۰۷-۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC-EBSCO |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی وضعیت تلفیق مفاهیم پایداری در سرفصلهای مصوب دروس تخصصی الزامی شش رشتة کشاورزی در بیست سال اخیر، با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوای ترکیبی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحلیل، تمام سرفصلهای مصوب دروس تخصصی الزامی رشتههای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران در سالهای 1370 تا 1390 است. رشتههایی بهعنوان نمونه انتخاب شدند که سرفصل دروس آنها در سالهای 1365 و 1383 بهطور همزمان در دسترس بودند؛ بنابراین، 191 درس تحلیل شدند. مطابق نتایج، میانگین درصد تلفیق مقولههای پایداری در تمام رشتههای مورد بررسی، پایین است. همچنین، مقولة پایداری زیستمحیطی، با 41/3 درصد، در مقایسه با سایر مقولههای پایداری، بالاترین میزان تلفیق را در محتوای دروس دارد و مؤید آن است که گرایش محتوای دروس تخصصی الزامی رشتههای کشاورزی مورد بررسی، بهسوی مقولة زیستمحیطی بوده است. همچنین، مقولههای سازمانی، اجتماعی و اقتصادی، بهترتیب اولویتهای دوم تا چهارم را در میزان تلفیق مفاهیم پایداری دارند.
tags: برنامة درسی، پایداری، تحلیل محتوا، دانشگاه تهران، کشاورزی