مطالعه تطبیقی نگرش دانشجویان و طلاب به مفهوم آزادی و مولفه‌های آن

EN عنوان مقالهA Comparative Study of University Students' and Seminary Students' Attitudes toward the Concept of Freedom and Its Components
نویسندگانعلی اصغر قاسمی سیانی- حسین حیدری- سعید غلامی
نشریهانقلاب پژوهی
عنوان لاتين مجلهThe Revolutionary Research
كد DOI/DOR10.22034/fademo.2025.503155.1081
شماره صفحات۲۵۵
صفحه پايان282
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۳-۰۹-۳۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف این پژوهش مطالعه تطبیقی و بررسی مقایسه‌ای نگرش به آزادی و ابعاد و مولفه‌های آن در بین دانشجویان و طلاب به عنوان نماد این دو گروه فکری و سیاسی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه تهران و طلاب حوزه علمیه قم است. حجم نمونه برابر با 480 نمونه است که به صورت مساوی بین دو گروه تقسیم شده است. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته است. یافته‌ها نشان داد که در بین مولفه‌ها و ابعاد پنجگانه آزادی (آزادی اندیشه، عقیده، بیان، سیاسی و اجتماعی) در بین دانشجویان آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی اجتماعی و آزادی سیاسی و در بین طلاب آزادی اندیشه، آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی سیاسی و آزادی اجتماعی به ترتیب بالاترین اهمیت و اولویت را دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش، بین نگرش دانشجویان و طلاب نسبت به آزادی و مولفه‌های آن اختلاف قابل توجهی وجود دارد و این اختلاف میانگین در خصوص همه مولفه‌ها معنادار است. بالا بودن اندازه اثر در همه ابعاد مورد بررسی نیز نشانگر بااهمیت بودن تفاوت مشاهده شده در بین دو گروه است. نتایج پزوهش نشان داد که تعامل فکری و همگرایی اجتماعی این دو گروه اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش و کشمکش در سپهر اجتماعی و سیاسی کشور ایفا نماید.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: آزادی آزادی اندیشه آزادی عقیده آزادی بیان آزادی سیاسی آزادی اجتماعی. دانشجویان طلاب