EN عنوان مقاله | A Comparative Study of University Students' and Seminary Students' Attitudes toward the Concept of Freedom and Its Components |
---|---|
نویسندگان | علی اصغر قاسمی سیانی- حسین حیدری- سعید غلامی |
نشریه | انقلاب پژوهی |
عنوان لاتين مجله | The Revolutionary Research |
كد DOI/DOR | 10.22034/fademo.2025.503155.1081 |
شماره صفحات | ۲۵۵ |
صفحه پايان | 282 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳-۰۹-۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف این پژوهش مطالعه تطبیقی و بررسی مقایسهای نگرش به آزادی و ابعاد و مولفههای آن در بین دانشجویان و طلاب به عنوان نماد این دو گروه فکری و سیاسی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه تهران و طلاب حوزه علمیه قم است. حجم نمونه برابر با 480 نمونه است که به صورت مساوی بین دو گروه تقسیم شده است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. یافتهها نشان داد که در بین مولفهها و ابعاد پنجگانه آزادی (آزادی اندیشه، عقیده، بیان، سیاسی و اجتماعی) در بین دانشجویان آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی اجتماعی و آزادی سیاسی و در بین طلاب آزادی اندیشه، آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی سیاسی و آزادی اجتماعی به ترتیب بالاترین اهمیت و اولویت را دارد. بر اساس یافتههای پژوهش، بین نگرش دانشجویان و طلاب نسبت به آزادی و مولفههای آن اختلاف قابل توجهی وجود دارد و این اختلاف میانگین در خصوص همه مولفهها معنادار است. بالا بودن اندازه اثر در همه ابعاد مورد بررسی نیز نشانگر بااهمیت بودن تفاوت مشاهده شده در بین دو گروه است. نتایج پزوهش نشان داد که تعامل فکری و همگرایی اجتماعی این دو گروه اجتماعی میتواند نقش مهمی در کاهش تنش و کشمکش در سپهر اجتماعی و سیاسی کشور ایفا نماید.
tags: آزادی آزادی اندیشه آزادی عقیده آزادی بیان آزادی سیاسی آزادی اجتماعی. دانشجویان طلاب