نویسندگان | علی اصغر قاسمی سیانی- علی احترامی- حسین حیدری |
---|---|
نشریه | مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴/۸/۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
تحولات رسانهها و گسترشرسانههای اجتماعی منجر به شکست انحصار دولتها در این عرصه شده است. رسانهها در کنار ارتقا سطح آگاهیهای عمومی، کمک به درک مناسبات اجتماعی و آشکار کردن تبعیضهای موجود، باعث افزایش سطح انتظارات شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رسانه اعم از رسانههای سنتی و نوین بر قومگرایی سیاسی قوم تالش است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری افراد بالای 15 سال تالشهای ساکن استان گیلان هستند. حجم نمونه 430 نفر است که با فرمول کوکران تعیین شده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه و روایی ابزار تحقیق با روش اعتبار صوری و تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت بر قومگرایی سیاسی دارد؛ ولی بین قومگرایی سیاسی با رسانههای داخلی، مذهب، تحصیلات، سن و جنسیت رابطه معنادار وجود ندارد. قومگرایی سیاسی تحت تاثیر کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی در بین قوم تالش در حال افزایش است. برخلاف گذشته که رسانههای داخلی قومگرایی سیاسی را تعدیل میکرد، بیتوجهی از بازنمایی مناسب قوم تالش باعث شده است که این رسانه تاثیری بر تالشها نداشته و حتی تفاوت مذهبی نیز نتوانسته است تغییری در این متغیر ایجاد کند.
کلیدواژهها: قومگرایی سیاسی، رسانه، ماهواره، شبکههای اجتماعی مجازی، قوم تالش، گیلان
tags: کلیدواژهها: قومگرایی سیاسی، رسانه، ماهواره، شبکههای اجتماعی مجازی، قوم تالش، گیلان