تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران

نویسندگانتهمینه شاوردی، حسین حیدری، محمد جواد چیت ساز قمی
نشریهفناوری آموزش
شماره صفحات۸۰۱-۸۱۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹/۹/۳۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

اهمیت است. تاکنون در سطح جهان مطالعات گسترده‌ای در مورد چگونگی تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان آن‌ها انجام‌شده است. بسیاری از مطالعات انجام‌شده در نفی رسانه‌های اجتماعی به این نتیجه رسیده­اند که این شبکه­ها روی نسل جوان و دانش‌آموزان اثر منفی دارند. این محققین معتقدند شبکه‌های اجتماعی مجازی بر معدل سالانه دانش‌آموزان، افت نمرات تحصیلی، نحوه نگارش و اغلاط نوشتاری، کاهش استانداردهای زبان انگلیسی، ... تأثیر دارند و به تفکیک این متغیرها را با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان سنجیده‌اند.  درعین‌حال برخی دیگر معتقدند ظهور رسانه اجتماعی دارای روندی مثبت روی عملکرد دانش­آموزان و دستیابی آن‌ها به نمرات بالا می­باشد. این مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده­اند که این دانش‌آموزان بیشتر اوقات را از این طریق، صرف انجام فعالیت‌ها و تحقیقات درسی خود می‌کنند.  لذا در بررسی مطالعات پیشین به تفکیک به هر دو رویکرد پرداخته می­شود. هدف اصلی پژوهش حاضر آگاهی از تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر بر عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان دختران مقطع متوسطه دوم  می باشد. اهداف فرعی عبارتند از بررسی میزان وابستگی دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی مجازی و آگاهی از تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان.
روش‌ها: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و جامعه نمونه شامل 588 نفر از دانش‌آموزان دختر که در دبیرستان‌های 5 منطقه جغرافیایی شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این بررسی پرسشنامه استاندارد وابستگی به رسانه‌های اجتماعی می­باشد که توسط جفری مینگل طراحی‌شده است و شامل عملکرد، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، استفاده آموزشی، دستورزبان، نوشتن و خواندن و سؤالات درسی می­باشد. در این پژوهش از آزمون های توصیفی (درصد، میانگین، و آزمون های تحلیلی (مربع خی دو، ضریب همبستگی پیرسون و آزمونt) استفاده شده است.
یافتهها: یافته‌ها نشان می­دهد که هیچ‌گونه رابطه­ای میان معدل سال گذشته دانش­آموزان و عملکرد کمی تحصیلی آن‌ها با استفاده از شبکه اجتماعی مجازی وجود ندارد و تنها میان معدل آن‌ها و تبادل اطلاعات علمی (سؤالات امتحانی) از طریق شبکه‌های اجتماعی رابطه وجود دارد. همچنین میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و عملکرد کمی تحصیلی، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، یادگیری و دریافت سؤالات و پرسش‌های درسی ارتباط وجود دارد. بااین‌وجود میزان تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد کمی تحصیلی در سطح متوسط و تأثیر آن بر سایر فعالیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان در سطح ضعیف می‌باشد.
نتیجه‌گیری: شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند به‌عنوان یک شیوه مناسب برای تعامل میان دانش‌آموزان از یک‌سو و نیز معلم و دانش‌آموزان برای انتقال مطالب علمی، به اشتراک‌گذاری سؤالات و مسئله‌های درسی و کمک به یکدیگر در شناخت مسیر درست حل مسائل مورداستفاده قرار گیرد. گرچه در این بررسی استفاده از شبکه اجتماعی مجازی بر روی عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان از تأثیر منفی برخوردار نیست لکن باید توجه داشت که عضویت در این شبکه‌ها در قالب گروه و هم به شکل یک کانال درصورتی‌که ایجاد وابستگی نماید و دانش‌آموزان وقت زیادی از اوقات درسی خود را به آن اختصاص دهند، می‌تواند روی عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها: دانش آموزان، دختران، شبکه های اجتماعی مجازی، عملکرد کمی تحصیلی، متوسطه دوم

لینک ثابت مقاله

tags: دانش آموزان، دختران، شبکه های اجتماعی مجازی، عملکرد کمی تحصیلی، متوسطه دوم