نویسندگان | محمد سلگی، بهرام صالح صدقپور، حسین حیدری، احسان آقاپور |
---|---|
نشریه | راهبرد اجتماعی فرهنگی |
شماره صفحات | ۲۹۹-۳۳۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هویت مسئلهای پیچیده، چندبعدی و متکثر است و در عین داشتن ثبات نسبی، پیوسته در حال تحول و تغییر شکل است. جهان اطراف ما، ارزشها، نگرشها، بایدها و نبایدها، سپهر اقتصادی و سیاسی و هر آنچه حیات اجتماعی را احاطه کرده، در شکل دادن به ساخت هویت فردی مشارکت دارد. هویت فردی، بهرغم بیان تمایزات افراد یک جامعه با افراد جوامع دیگر، بیانگر تشابهات افراد درون یک جامعه نیز است. هدف این پژوهش، استخراج عناصر متشکله هویت فردی ایرانیان است. روش تحقیق، روش پیمایش و جامعه آماری شامل افراد بالای 16 سال مراکز استانی کشور است. حجم نمونه برابر با 1300 نمونه است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای مورد نیاز نیز از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری شده است. یافتههای بهدست آمده نشان میدهد که سیزده عامل اصلی یعنی نقش فضای مجازی، ارتباطات جمعی، بعد ایرانگرایی، اهمیت مناسک ملی، ملیگرایی، اهمیت فرهنگ قومی، تمایزیافتگی فردی، بعد تمایزیافتگی عاطفی، اهمیت دین، اهمیت جامعه قومی، بعد ارزشهای سنتی و اهمیت سرزمین قومی در کنار یکدیگر عناصر اصلی تشکیلدهنده هویت فردی هستند. در بین این عناصر، سرزمین قومی، کمالگرایی، ارزشهای سنتی و ارتباطات جمعی نقش بیشتری نسبت به سایر عوامل در ساخت هویت فردی افراد دارند. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که این عناصر برحسب جنسیت و قومیت افراد تغییر کرده و این دو عامل در تعیین برخی از عناصر هویت فردی نقش تعیینکننده دارند.
کلیدواژهها: جنسیت، قومیت، ارتباطات، دین، سرزمین، ارزشهای سنتی، هویت فردی.
tags: جنسیت، قومیت، ارتباطات، دین، سرزمین، ارزشهای سنتی، هویت فردی.