نویسندگان | مریم صداقت -علی میرزائی |
---|---|
همایش | نخستین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالشها، الگوها و راهبردها |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۴۰۲-۱۱-۳ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
پژوهشهای متعدد، خانواده را به عنوان عاملی مهم در بازماندگی از تحصیل معرفی کردهاند. هدف از این مطالعه نشان دادن و تمرکز بر عامل خانوادگی و چگونگی برهم کنش متغیرهای مختلف در بستر خانواده و تاثیرآن بر بازماندگی از تحصیل و همچنین تقویت نهاد خانواده و جلوگیری از تاثیر آن بر بازماندگی از تحصیل از طریق تعامل سازنده بین خانواده و مدرسه است. این پژوهش به روش کیفی و با انجام مصاحبه با متخصصان، دست اندرکاران، والدین و کودکان بازمانده از تحصیل در استانهای سیستانوبلوچستان، خوزستان،آذربایجانغربی، کرمان و تهران و تحلیل مضمون به انجام رسید. نتایج نشان دادند که خانواده از طریق مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی و ساختار موجب بازماندگی از تحصیل میشود. هر یک از این مولفهها خود از چندین زیرمولفه تشکیل شده است. تعامل خانواده و مدرسه را میتوان راهبردی موثر در شناسایی کودکان در معرض بازماندگی و پیشگیری از این پدیده دانست. این راهبرد جز با برنامهریزیهای دقیق و مشارکت دستگاههای اجرایی ذیل یک سیاستگذاری واحد محقق نمیشود.
کلیدواژهها: بازماندگی از تحصیل، عوامل خانوادگی، تعامل خانواده و مدرسه