عوامل خانوادگی موثر بر بازماندگی از تحصیل در ایران: تعامل خانواده و مدرسه؛ راهبردی موثر در مدیریت آن

نویسندگانمریم صداقت -علی میرزائی
همایشنخستین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالشها، الگوها و راهبردها
تاریخ برگزاری همایش۱۴۰۲-۱۱-۳
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

پژوهش‌های متعدد، خانواده را به عنوان عاملی مهم در بازماندگی از تحصیل معرفی کرده‌اند. هدف از این مطالعه نشان دادن و تمرکز بر عامل خانوادگی و چگونگی برهم کنش متغیرهای مختلف در بستر خانواده و تاثیرآن بر بازماندگی از تحصیل و همچنین تقویت نهاد خانواده و جلوگیری از تاثیر آن بر بازماندگی از تحصیل از طریق تعامل سازنده بین خانواده و مدرسه است. این پژوهش به روش کیفی و با انجام مصاحبه با متخصصان، دست اندرکاران، والدین و کودکان بازمانده از تحصیل در استان­های سیستان­وبلوچستان، خوزستان،آذربایجان­غربی، کرمان و تهران و تحلیل مضمون به انجام رسید. نتایج نشان دادند که خانواده از طریق مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی و ساختار موجب بازماندگی از تحصیل می‌شود. هر یک از این مولفه‌ها خود از چندین زیرمولفه تشکیل شده است. تعامل خانواده و مدرسه را می‌توان راهبردی موثر در شناسایی کودکان در معرض بازماندگی و پیشگیری از این پدیده دانست. این راهبرد جز با برنامه‌ریزی‌های دقیق و مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیل یک سیاستگذاری واحد محقق نمی‌شود.

فایل چکیده مقاله

کلید واژه ها: بازماندگی از تحصیل، عوامل خانوادگی، تعامل خانواده و مدرسه