نویسندگان | آرش حیدری - مریم صداقت- علی میرزائی |
---|---|
نشریه | مجله علمی پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه اصفهان |
شماره صفحات | ۴۷-۷۰ |
شماره مجلد | ۳۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۰۱.۱۰.۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف فهم منطق بازماندگی از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان انجام گرفته است. تلاش شد تا با تکنیک مصاحبههای نیمه ساختار یافته با طیفی از مسئولان آموزشوپرورش و خانوادههای درگیر در بازماندگی از تحصیل فرزندان و با روش تحلیل مضمون به شیوۀ کیفی، محورهای اصلی بازماندگی از تحصیل کشف شود. مصاحبه با 5تن از مدیران آموزشوپرورش استان، 15معلم، 10فعال سازمان مردمنهاد، 5تن از والدین و 10تن از کودکان بازمانده در فاصلۀ سنی 10-15 سال، شبکهای از مصاحبهها را تشکیل میدهد که درمجموع 40 مصاحبه را در بر میگیرد. منطق نمونهگیری بهصورت هدفمند و در دسترس بوده است. نتایج تحلیل نشان میدهند سطوح ساختاری و زمینهساز همچون پهنۀ جغرافیایی و فقر و محرومیت شدید، زمانی که با فرایندهای فرهنگی میانبرد همچون مردسالاری، فرقهگرایی، قبیلهگرایی و نفوذ قدرتهای محلی و زمینههای خرد همچون نگرشهای منفی و بحران در احساس اعتماد و گستردگی خانواده تلاقی میکند، چرخهای پدید میآید که منتج به بازماندگی میشود. عناصر مختلف این چرخه یکدیگر را تقویت میکنند و زمینه را برای بروز بازماندگی و دیگر بحرانهای همارز فراهم میآورند. دربارۀ یافتهها با نظر به مفهوم بازتولید و همچنین رویکرد سیستمی بحث و بررسی شد.
tags: بازماندگی از تحصیل، عوامل ساختاری، فرایندهای تولید و بازتولید، رویکرد سیستمی