نویسندگان | علی حسنی، سیاوش صمیمی، سید جلال موسوی بازرگان، سید محمد موسی مطلبی |
---|---|
نشریه | نشریه بصیر |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در این پژوهش، امکان اثرگذاری جذابیت گردشگری یک منطقه در جذب سرمایة سرمایهگذاران، حتی در طرحهای غیرمرتبط با گردشگری بررسی شد. برای این منظور، فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران و مشخصاً سرمایهگذاران حوزة کارآفرینی ایران بهمنزلة جامعة مطالعهشده سنجش شد. در این راستا، برای بررسی طرح سرمایهگذاری (تولید روغن ماهی ـ امگا3)، به کارشناسان و مدیران سرمایهگذاری خطرپذیر پرسشنامهای داده شد که در بخش اول، از مشخصات پاسخدهندگان و منطقهای که در آن سابقهٔ بازدید و تمایل به سفر مجدد به آن را داشتهاند (تجربهٔ گردشگری) پرسش شد. سپس بهصورت رندوم، یکبار مشخصات طرح امگا3 جانماییشده در منطقهای که فرد دارای تجربة گردشگری بود (با استفاده از پایپینگ پرسشنامهٔ الکترونیکی) و یکبار مشخصات همان طرح واقع در منطقهٔ خنثی به پاسخدهندگان داده شد و شاخصهای ارزیابی مرتبط با تصمیمگیری در غربالگری طرحها (شامل امتیاز به شاخصهای مختلف طرح) از ایشان سؤال شد. بررسیهای آماری نشان داد افراد با اختلاف معناداری طرح جانماییشده در منطقهای را که به نظرشان به لحاظ گردشگری جذاب بوده برای سرمایهگذاری نیز جذابتر تشخیص دادهاند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درصورتی که منطقهای درحکم مقصد گردشگری تجربهای مثبت در ذهن گردشگران (که در میان آنان تصمیمسازان سرمایهگذاری نیز وجود دارند) برجای گذارد، این امکان وجود دارد که این اثر موجب افزایش شانس جذب سرمایهگذاری بیشتر و توسعة آن منطقه شود