EN عنوان مقاله | Comparing the academic achievement and utilizing ICT in smart and regular schools students |
---|---|
نویسندگان | بهروز نظری-جواد پورکریمی |
نشریه | نشریه فناوری آموزش |
عنوان لاتين مجله | Technology of Education Journal (TEJ) |
كد DOI/DOR | 10.22061/tej.2016.543 |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی |
شماره صفحات | ۲۶۳ |
صفحه پايان | 270 |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
با توجه به توسعهی روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا) در جامعه و مدارس، پژوهش حاضر به منظور مقایسهی
پیشرفت تحصیلی و بهرهگیری از این فناوریها(ICT) در دانشآموزان دختر و پسر مدارس هوشمند و عادی و تعیین رابطهی این دو
متغیر انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم دوره ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش
نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نمونهای به تعداد 666دانشآموز از مدارس هوشمند و عادی و به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش
تحقیق به جهت هدف کاربردی و به جهت نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی بوده که به صورت پیمایش به گردآوری دادهها اقدام
شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی محققساخته با بهرهگیری از فاوا بود که روایی آن از نوع روایی محتوایی و
پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای محاسبه شده برای ابزار پژوهش 0/92به دست آمد که
نشاندهندهی پایایی بالای ابزار می باشد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطهای بین پیشرفت تحصیلی(سال قبل و ترم قبل) و استفاده
از فاوا وجود ندارد(p=0.251؛ r =0.088 ؛، (r =0.048,p=0.534همچنین میزان استفاده از فاوا در پسران بهطور معنیداری بالاتر از
دختران است(p=0.003؛ t=-2.98)و میزان استفاده از فاوا در مدارس هوشمند بهطور معنیداری بالاتر از مدارس عادی است
t=3.68 p=0.001) ).
tags: فاوا، پیشرفت تحصیلی، مدارس هوشمند