مقایسه پیشرفت تحصیلی و بهره گیری از ICT در دانش آموزان مدارسِ هوشمند و عادی

EN عنوان مقالهComparing the academic achievement and utilizing ICT in smart and regular schools students
نویسندگانبهروز نظری-جواد پورکریمی
نشریهنشریه فناوری آموزش
عنوان لاتين مجلهTechnology of Education Journal (TEJ)
كد DOI/DOR10.22061/tej.2016.543
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
شماره صفحات۲۶۳
صفحه پايان270
شماره مجلد۱۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارتابستان ۱۳۹۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

با توجه به توسعه‌ی روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا) در جامعه و مدارس، پژوهش حاضر به منظور مقایسه‌ی
پیشرفت تحصیلی و بهره‌گیری از این فناوری‌ها(ICT) در دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس هوشمند و عادی و تعیین رابطه‌ی این دو
متغیر انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم دوره ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش

نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای نمونه‌ای به تعداد 666دانش‌آموز از مدارس هوشمند و عادی و به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش
تحقیق به جهت هدف کاربردی و به جهت نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی بوده که به صورت پیمایش به گردآوری داده‌ها اقدام
شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته با بهره‌گیری از فاوا بود که روایی آن از نوع روایی محتوایی و
پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای محاسبه شده برای ابزار پژوهش 0/92به دست آمد که
نشاندهنده‌ی پایایی بالای ابزار می باشد. یافته‌های پژوهش نشان داد که رابطه‌ای بین پیشرفت تحصیلی(سال قبل و ترم قبل) و استفاده
از فاوا وجود ندارد(p=0.251؛ r =0.088 ؛، (r =0.048,p=0.534همچنین میزان استفاده از فاوا در پسران به‌طور معنی‌داری بالاتر از
دختران است(p=0.003؛ t=-2.98)و میزان استفاده از فاوا در مدارس هوشمند به‌طور معنی‌داری بالاتر از مدارس عادی است
t=3.68  p=0.001)  ).

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: فاوا، پیشرفت تحصیلی، مدارس هوشمند