Identifying the Rural Women’s Motivations for Establishing home-based businesses in Abhar and Khorramdarreh Countyes

نویسندگانسوسن فتحی ، علی شمس ، غلامرضا ریحانی ،
همایش7th International Conference on Management, Accounting and Economic Development”,
تاریخ برگزاری همایشSeptember ۲۰, ۲۰۲۱
محل برگزاری همایشتفلیس-گرجستان
ارائه به نام دانشگاهجهاددانشگاهی
نوع ارائهچاپ در مجموعه مقالات
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

راه اندازی کسب وکارهای خانگی با استفاده از امکانات و سرمایه خانوارهای روستایی می تواند ضمن ایجاد اشتغال و کاهش درصد بیکاری، وضعیت معیشتی خانوارها در مناطق روستایی را نیز بهبود ببخشد. انگیزه افراد در راه اندازی کسب وکار و ادامه موفقیت آمیز آن نقش حیاتی ایفا میکند. هدف این تحقیق توصیفی پیمایشی، بررسی انگیزه های راه اندازی کسب وکارهای خانگی توسط زنان روستایی بود. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و از روش نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی، ۲۳۸ نفر از زنان روستایی بالای ۱۵ سال سن و دارای کسب وکار خانگی در شهرستان های ابهر وخرمدره مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده های تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته ای استفاده شده که روایی آن از طریق نظرات صاحب نظران و کارشناسان مرتبط تایید شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ بیشتر از ۷ / ۰ برای شاخص های ترکیبی به دست آمد. در مجموع ۱۸ انگیزه شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که چهار عامل مالی/اقتصادی، فردی/روانشناختی، خانوادگی و فنی/مهارتی در حدود ۲ / ۵۲ درصد واریانس انگیزه های اولیه راه اندازی کسب وکارهای خانگی را تبیین می کنند.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: انگیزه ، راه اندازی کسب وکار خانگی ، زنان روستایی ، تحلیل عاملی