نویسندگان | مهدی سعیدی |
---|---|
نشریه | نقد ادبی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در چند دهه گذشته، تحولات جامعه ایرانی و دگرگونیهای جامعۀ جهانی در پیدایش جریان داستاننویسی زنان در مهاجرت مؤثر بوده است. در داستانهای نویسندگان زن مهاجر، زنان شخصیت محوری داستانها هستند. در این داستانها، در تقابل با ساختارهای فکری گذشته، ساختارشکنی صورت گرفته است و زن در ارتباط با مرد تعریف نمیشود؛ بلکه ذهنیت زنان به ذهنیت محوری و اصلی داستان تبدیل میگردد و داستان از زاویه دید آنها و شناخت و آگاهیشان از مردان و دنیا نوشته میشود. از دیگر سو آنها توانستهاند میان ورود دنیای زنانه به داستان و حفظ زیباییشناسی آن رابطهای منطقی برقرار کنند. برخی از زنان اقسام مسائل سیاسی را از منظر روایتهای زنانه بازتاب دادهاند. بخشی از آثار زنان نیز زمینۀ هویتاندیشانه دارد و در آنها موقعیت زن بهمثابه سوژه گمشده و فاعل شناسا و یابنده است. از این رو عموماً زاویه دیدی که زنان در داستانهایشان بهکار میبرند، اولشخص است. انتخاب این زاویه دید به ایشان مجال میدهد در نوشتن اغلب از خودشان بگویند. درواقع خود نویسنده در راوی اولشخص تجلی پیدا میکند. بخش دیگری از داستانهای زنان، شرح تجربهها و آگاهیهای آنها از مسائل جنسیتی است. روایتهای دیگری از آنها نیز شرح زندگی معمولی و روزمرۀ آنهاست. این داستانها به ژانر داستانهای عامهپسند نزدیک میشوند و هرچند از حیث روایت داستانی ساختار محکمی ندارند، با استقبال خوانندگان مواجه شدهاند.