بررسی کیفیت تحصیلی در میان دانشجویان شاغل و غیرشاغل دانشگاه علامه طباطبایی

EN عنوان مقالهA Study of Educational Quality among Employed and Unemployed Students in AllamehTabatabaei University
نویسندگانجعفر هزارجریبی، علیرضا سامانی
نشریهفصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش‌نامه علوم اجتماعی
عنوان لاتين مجلهJournal of Sociological Researches
شماره صفحات۴۷
صفحه پايان76
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۸۹-۰۴-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

 

این پژوهش به منظور بررسی کیفیت تحصیلی در میان دانشجویان شاغل و غیرشاغل دانشگاه علامه طباطبایی(ره) انجام شده است و هدف آن مقایسه شاخصه های کیفیت تحصیلی (همچون معدل سه ترم اخیر، تعداد واحدهای مردودی، میزان تطویل تحصیلی، تسلط بر مباحث درسی، و انگیزه ادامه تحصیل) دانشجویان شاغل با دانشجویان غیرشاغل دانشکده های این دانشگاه می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 13728نفر دانشجوی دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی واقع در شهر تهران که در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-1387 در این دانشگاه به تحصیل مشغولند، می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری سهمیه ای و قضاوتی استفاده شد که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر محاسبه گردید (187دانشجوی شاغل و187دانشجوی غیرشاغل). روش تحقیق پیمایشی و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ساخت یافته انجام گرفته است. در نهایت نیز محقق با استفاده از نرم افزاری آماری SPSS به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته است که به کمک رگرسیون خطی ساده مشخص گردید «اشتغال» توانسته است 570/0 از واریانس معدل دانشجویان شاغل را تبیین نماید و نتایج زیر از این پژوهش به دست آمد: افت (کاهش) معدل دانشجویان شاغل، بیشتر از دانشجویان غیرشاغل می باشد. بین دانشجویان شاغل و غیرشاغل از نظر تعداد واحدهای مردودی تفاوت معناداری وجود ندارد. در مقطع کارشناسی، تطویل تحصیلی (تعداد ترمهای اتمام تحصیل) دانشجویان شاغل بیش از دانشجویان غیرشاغل می باشد. بین دانشجویان شاغل وغیرشاغل مقطع کارشناسی ارشد از نظر تطویل تحصیلی (تعداد ترمهای اتمام تحصیل) تفاوت معناداری وجود ندارد. تسلط دانشجویان شاغل بر مباحث درسی بیش از دانشجویان غیرشاغل می باشد. انگیزه دانشجویان شاغل برای ادامه تحصیل بیش از دانشجویان غیرشاغل می باشد.

لینک ثابت مقاله