نویسندگان | فواد سجادی، وحید توکلی، ابراهیم سفیداری*، محمد امامی نیری |
---|---|
نشریه | فصلنامه زمین شناسی ایران |
ارائه به نام دانشگاه | پژوهشکده علوم پایه کاربردی، جهاد دانشگاهی |
شماره صفحات | ۱۳-۲۸ |
شماره مجلد | ۵۹ |
ضریب تاثیر (IF) | 0.55 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در این مطالعه، مدلسازی نگار انحراف سرعت بازسازی شده از نگارهای چاه پیمایی، برای تعیین انواع تخلخل موجود در سازندهای کربناته کنگان و دالان در یکی از میادین مرکزی خلیج فارس انجام شد. برای این منظور اطلاعات مغزه یک چاه شامل تخلخل، تراوایی و مطالعات پتروگرافی مقاطع نازک، به همراه نگارهای چاهپیمایی از 12 چاه دیگر مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از بازسازی نگار انحراف سرعت بر اساس نگارهای چگالی، نوترون و صوتی، سه زون انحراف سرعت با ویژگی تخلخل مشخص و یک زون بدون تخلخل شناسایی شد. مدل سهبعدی نگار انحراف سرعت پیشبینی شده در محل چاه ها نشان داد که زون K1 بیشتر متراکم و بدون تخلخل، در بعضی موارد دربرگیرنده تخلخل قالبی و تا حدود اندکی تخلخل بینبلوری است. این نوع تخلخلها در اثر کاهش سطح آب دریا در انتهای این واحد در نتیجه، انحلال و دولومیتیشدن تشکیل شده است. زون مخزنی K2 بیشتر دربرگیرنده تخلخل بینبلوری و به مقدار خیلی کمتر تخلخل قالبی است که نشاندهنده دولومیتیشدن در عمق کم آب در اغلب بخشهای این واحد است. بخش K3، بیشتر دربرگیرنده بخش متراکم و بدون تخلخل، تخلخل قالبی و به مقدار کمتر تخلخل شکستگی در بخش پایینی خود می باشد. زون مخزنی K4 در بخشهای بالایی دارای تخلخل از نوع بینبلوری و بینذرهای است که در عمق کم آب در انتهای تشکیل این واحد ایجاد شدهاند. تخلخلهای قالبی در اثر انحلال در بخش پایینی آن، در محیط دیاژنز جوی ایجاد شده است. در بعضی موارد تخلخل شکستگی در این واحد مشاهده میگردد. نتایج حاصل از مدلسازی نگار انحراف سرعت در این مطالعه، تطابق قابل قبولی با نتایج سایر مطالعات مخزنی دارد که نشاندهنده توانایی مدلسازی نگار انحراف سرعت در بررسی تغییرات بزرگمقیاس مخزنی است.
tags: بخش متراکم, کنگان و دالان, مدل انحراف سرعت, نگار انحراف سرعت ,