تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تاب‌آوری تحصیلی مبتنی بر رویکرد یکپارچه توحیدی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم

EN عنوان مقالهDevelopment and validation of an educational resilience training package based on an integrated monotheistic approach for second high school students
نویسندگانبهروز نظری بوژانی -حسن اسدزاده -صغری ابراهیمی قوام -محمدحسین شریفی‌نیا -اسماعیل سعدی‌پور
نشریهمطالعات اسلام و روانشناسی
عنوان لاتين مجلهStudies in Islam and Psychology
كد DOI/DOR 10.30471/PSY.2022.8358.1957
ارائه به نام دانشگاهپژوهشگاه حوزه و دانشگاه
شماره صفحات۱۰۵
صفحه پايان127
شماره مجلد۳۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپائیز و زمستان ۱۴۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تاب­آ­وری تحصیلی طبق رویکرد یکپارچه توحیدی با استفاده از الگوی آموزشی اوسر و بیرزویل می­باشد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع کیفی است. برای اعتبارسنجی بسته، با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی از جامعه آماری اساتید دانشگاه، مدرسان مجرب، روانشناسان ومشاوران، پرتکل تدوین شده به‌همراه پرسشنامه ارزیابی محتویات بسته، برای 50 نفر از افراد جامعه ارسال شد و تا مرحله اشباع ادامه پیدا کرده که در نهایت 24 نفر به پرسشنامه اعتبارسنجی پاسخ دادند. برای در نظر گرفتن روایی از شاخص نسبت روایی محتوایی یا CVR استفاده شد که میزان بدست آمده 548/0 بود که مبین اعتبار مناسب محتویات بسته از منظر خبرگان است. برای بررسی اعتبار بسته آموزشی، آزمون تی تک‌ گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد همه عناصرتشکیل دهنده بسته آموزشی به صورت معنی‌داری(α≤0.01) از متوسط نظری(M=2) بالاتر است و از نظر پرسش‌شوندگان مورد تایید است. در نهایت آزمون تی تک‌ گروهی روی جلسات 8 گانه بسته در مولفه‌های مربوط بودن؛ واضح بودن و ساده بودن محتویات بسته به صورت معنی‌داری از متوسط بالاتر است و بر اساس نظر پرسش‌شوندگان عناصر تشکیل دهنده جلسات دارای معیار ارتباط؛ وضوح و ساده بودن می‌باشد.

لینک ثابت مقاله

فایل چکیده مقاله

متن کامل مقاله

tags: تاب‌آوری تحصیلی؛ رویکرد یکپارچه توحیدی؛ دانش‌آموزان.