EN عنوان مقاله | Development and validation of an educational resilience training package based on an integrated monotheistic approach for second high school students |
---|---|
نویسندگان | بهروز نظری بوژانی -حسن اسدزاده -صغری ابراهیمی قوام -محمدحسین شریفینیا -اسماعیل سعدیپور |
نشریه | مطالعات اسلام و روانشناسی |
عنوان لاتين مجله | Studies in Islam and Psychology |
كد DOI/DOR | 10.30471/PSY.2022.8358.1957 |
ارائه به نام دانشگاه | پژوهشگاه حوزه و دانشگاه |
شماره صفحات | ۱۰۵ |
صفحه پايان | 127 |
شماره مجلد | ۳۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پائیز و زمستان ۱۴۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی طبق رویکرد یکپارچه توحیدی با استفاده از الگوی آموزشی اوسر و بیرزویل میباشد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع کیفی است. برای اعتبارسنجی بسته، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی از جامعه آماری اساتید دانشگاه، مدرسان مجرب، روانشناسان ومشاوران، پرتکل تدوین شده بههمراه پرسشنامه ارزیابی محتویات بسته، برای 50 نفر از افراد جامعه ارسال شد و تا مرحله اشباع ادامه پیدا کرده که در نهایت 24 نفر به پرسشنامه اعتبارسنجی پاسخ دادند. برای در نظر گرفتن روایی از شاخص نسبت روایی محتوایی یا CVR استفاده شد که میزان بدست آمده 548/0 بود که مبین اعتبار مناسب محتویات بسته از منظر خبرگان است. برای بررسی اعتبار بسته آموزشی، آزمون تی تک گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد همه عناصرتشکیل دهنده بسته آموزشی به صورت معنیداری(α≤0.01) از متوسط نظری(M=2) بالاتر است و از نظر پرسششوندگان مورد تایید است. در نهایت آزمون تی تک گروهی روی جلسات 8 گانه بسته در مولفههای مربوط بودن؛ واضح بودن و ساده بودن محتویات بسته به صورت معنیداری از متوسط بالاتر است و بر اساس نظر پرسششوندگان عناصر تشکیل دهنده جلسات دارای معیار ارتباط؛ وضوح و ساده بودن میباشد.
tags: تابآوری تحصیلی؛ رویکرد یکپارچه توحیدی؛ دانشآموزان.