نویسندگان | ابوذر سوری ، زاهد شفیعی ، محمدعلی رجایی |
---|---|
همایش | چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت،کارآفرینی و توسعه اقتصادی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۷ |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
امروزه آموزش جز لاینفک هرگونه توسعه ای در دنیاست. توسعه گردشگری نیز نیازمند آموزش های اصولی و کاربردی است هرچه آموزش ها از سنین پایین و دوران کودکی فراگرفته شوند، میزان تاثیر آن ها بیشتر است با توجه به اینکه در ک شورمان تاکنون مطالعه ای گسترده در زمینه آموزش های اصولی و کاربردی گردشگری برای دانش آموزان صورت نگرفته است پژوهش حاضر بر آن است که ضمن شناسایی مولفه های کلیدی آموزش گردشگری جهت دانش آموزان، اثرگذاری آن ها را در توسعه صنعت گردشگری تبیین نماید. از آنجا که نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی و روش تجزیه و تحلیل داده ها کمی ک یفی و شامل یک پرسشنامه کیفی شامل سوالات باز و دو پرسشنامه کمی شامل سوالات بسته محقق ساخته می باشد، در نتیجه با استفاده از کدگذاری باز و محوری و آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن با استفاده از نرم افزار spss پرداخته شده است. در این پژوهش با توجه به تحقیق های انجام شده و نظرخواهی از خبرگان (مسیولان، متخصصان و کارشناسان گردشگری و آموزش) ابتدا مولفه های کلیدی آموزش گردشگری: 1. آگاهی رسانی و فرهنگ سازی و 2. توانمندسازی با استفاده از کدگذاری باز و محوری تبیین گردید. در ادامه شاخص های مولفه های کلیدی آموزش گردشگری جهت دانش آموزان با توجه به نظر دبیران علوم اجتماعی شهر لار اولویت بندی شد. در پایان نیز با استفاده از شاخص های این مولفه های کل یدی شناسایی شده دوره کوتاه مدت آموزش گردشگری جهت گروه متمرکز برگزار و از این گروه آموزش دیده و جهت برگزاری تورهای لارگردی دانش آموزان استفاده شد. تحلیل نتایج حاصل از بازخورد این دوره نشان می دهد که میزان دانش و اطلاعات و تسلط این گروه در سطح رضایت بخشی بوده و این دوره های آموزشی می توانند در جهت توسعه صنعت گردشگری شهر لار و شناخت و حفاظت از آثار باستانی این شهر مثمرثمر باشد.