نویسندگان | سیده مهتاب فصولی ، ندا ترابی فارسانی |
---|---|
همایش | کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۶ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
امروزه جوامع نسبت به مسایل زیست محیطی آگاه شده وگردشگری و فعالیت های مربوط به آن نظیر هتلداری می بایست که به منظور غلبه بر چالش های این صنعت، اصولی را اجرایی سازند که در راستای اصول و اهداف پایداری بوده تا از این طریق توسعه پایدار در مقاصد را به همراه داشته باشد. بر این اساس، اجرایی ساختن استانداردها و ابتکارات سبز و اخذ گواهینامه های زیست محیطی در هتل ها ضمن ایجاد تصویر واقعی در ذهن مسافران و تثبیت موقعیت هتل به عنوان یک هتل سبز، نقش بسزایی در تحقق اهداف توسعه پایدار در جوامع میزبان خواهد داشت. مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و با هدف بررسی تاثیر استانداردها و ابتکارات سبز در انتخاب هتل توسط مسافران از نقطه نظر مدیران هتل های شهر اصفهان، تهیه شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران هتل های شهر اصفهان می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند به منظور جمع آوری داده ها انتخاب شده و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده پرداخته شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مدیران هتل های شهر اصفهان در تبلیغات تجاری و بازرگانی خود توجه چندانی به گواهینامه های سبز و اکولیبل ها نداشته و بر ابتکارات و استانداردهای سبز در هتل تاکید چندانی نکرده اند چرا که از نقطه نظر آنها تا زمانی که توسعه پایدار و حمایت از اقدامات سبز در جامعه تبدیل به هنجار نشود، تاکید بر چنین شاخص هایی در تبلیغات تجاری و بازرگانی بی فایده خواهد بود و بر همین ا ساس در تبلیغات تجاری و بازرگانی خود بر سه ویزگی کیفیت، قیمت و موقعیت مکانی هتل تاکید کرده و آنها را از جمله مهمترین عوامل در انتخاب هتل توسط مسافران تلقی می کنند. این نتایج حاکی از آن است که با وجود زمان زیادی که از ظهور مفهوم توسعه پایدار می گذرد، آن گونه که شایسته است اصول و اهداف این پارادایم در شهر اصفهان تحقق نیافته است.